Fotokring Eemland

  • Home
  • Informatie
    • Informatie Algemeen
    • Info nieuwe leden
  • Foto’s
    • Foto v.h. Jaar
    • Foto van de Maand 2020-21
    • Foto van de Maand 2019-20
    • Foto van de Maand 2018-19
    • Foto van de Maand 2017-18
    • Foto van de Maand 2016-17
  • Werkgroepen
    • Werkgroep Architectuur
    • Werkgroep Seriematig werken
    • Werkgroep Landschap en Natuur
    • Werkgroep Macro
    • Werkgroep Portret
    • Werkgroep Documentair en Straatfotografie
    • Werkgroep Smartphone
  • Selecties
    • Selectie De Beste Club 2020
    • Selectie Bondsfotowedstrijd 2020
    • Selectie De Beste Club 2019
    • Selectie Fotobondwedstrijd 2019
    • Selectie De Beste Club 2018
    • Selectie Bondsfotowedstrijd 2018
    • Selectie De Beste Club 2017
    • Selectie Bondsfotowedstrijd 2017
  • Exposities
  • Wedstrijden
    • Komende (Fotobond-)Wedstrijden
    • Wedstrijden Uitslagen
  • Programma
    • Programma
    • Uitleg
  • FAQ’s
  • Contact
  • Naar het ledengedeelte
"The important thing is not the camera but the eye." – Alfred Eisenstaed

Uitleg

1. Presentatie van leden en/of van werkgroepen

We willen graag dat vooral nieuwe leden hun foto-interesses laten zien aan de club. Maar alle leden zijn welkom om op deze avonden iets te presenteren, en het is voor werkgroepen een prima gelegenheid om te laten zien waar ze de afgelopen tijd aan gewerkt hebben.

De presentatie kan op twee manieren: met foto’s of als AV-presentatie, dus met geluid en/of videobeelden. Er zijn tijdslimieten voor de maximale duur van de presentaties:  per persoon 5 minuten, per werkgroep 15 minuten en per AV-presentatie of filmpje 5 minuten. Na elke presentatie is er 5 minuten tijd om na te praten. Het is leuk als je een thema hebt voor je presentatie, en bedenk dat hij niet is bedoeld om je laatste vakantiefoto’s te laten zien, hoezeer je daar ook van genoten hebt.

Kijk in het programma wanneer er een presentatie is, en meldt je aan bij via deze pagina. Op de avond zelf neem je presentatie mee op een USB-stick en die worden dan op de beamer getoond. Voor foto’s neem bestanden van 2000 pixels op de lange zijde. Een AV presentatie kun je bijvoorbeeld maken met Windows Movie Maker, of soortgelijke programma’s op een Mac.

2. Foto bespreken

Hierbij gaat het vooral om elkaar onderling te helpen met elkaars foto’s, de avonden zijn vooral bedoeld om meer te leren over je eigen fotografie, en geïnspireerd te raken van wat anderen doen. Iedereen neemt daarom twee foto’s mee die op de avond zelf worden besproken. Dat mogen foto’s zijn waar je trots op bent, maar zeer zeker ook foto’s waar je vragen over hebt, of waar je graag van anderen zou horen hoe zij dat aan zouden pakken. De foto’s mogen in passe-partout zitten, maar dat hoeft niet, als je het niet erg vindt dat er ‘vingers’ op komen. A3 of A4 is een prima maat.

Per tafel zitten maximaal zes mensen en één daarvan leidt proces een beetje in goede banen. De foto’s worden besproken aan de hand van een aantal vragen of de Manders-driehoek.

Iedere tafel selecteert vervolgens twee van de besproken foto’s, dat mogen opvallende foto’s zijn of foto’s waar veel over werd gediscussieerd. Deze foto’s worden daarna plenair besproken.

3. ‘Foto van de Maand’- avond

De “Foto van de Maand” is een avond waarop iedereen met zijn werk kan meedingen voor de “Foto van de maand” en de daarbij horende eeuwige eer. Maar ook worden er een flink aantal foto’s plenair besproken, zo mogelijk alle foto’s.

Iedereen mag deelnemen met één foto. Bij sommige FvdM-avonden is het onderwerp van je foto vrij, op andere FvdM-avonden kun je alleen een foto meenemen die je hebt gemaakt naar aanleiding van het actuele thema. Een thema loopt ongeveer twee maanden.

Het wordt sterk aangeraden om de foto in een passe-partout te zetten of op een andere manier presentabel te maken. ‘Losse’ foto’s zijn niet prettig te bekijken en door te geven.

Daarnaast moeten de leden hun foto uploaden naar de website voor het bespreken van de foto’s. De foto’s worden voor de plenaire bespreking via de FKE- website bekeken. Het is belangrijk dat de digitale versie en de print zoveel mogelijk overeenkomen (denk aan kleur, contrast en uitsnede!).

Het verloop van de avond is als volgt:

  • Indien de FvdM-avond een thema heeft, wordt de avond beschouwd als de afsluiting van het thema. Daarnaast begint de avond met een introductie van het nieuwe thema.
  • De organisatie van de avond is in handen van twee leden
  • Alle meegenomen foto’s worden op de tafels gelegd en kunnen door iedereen worden bekeken
  • Vervolgens mogen alle leden met paperclips aangeven welke foto’s ze waarderen, in totaal zes clips, maximaal één clip per foto, en geen clip bij je eigen foto.
  • Vervolgens worden de paperclips geteld, en de telling is bij iedere foto te zien
  • De foto’s worden plenair besproken, beginnend met de top drie. Iedereen wordt uitgenodigd bij te dragen aan de bespreking.
  • De top drie foto van de maand wordt op de website onder de subknop “Foto van de Maand’ gezet. De nummers één, twee en drie kunnen zelf hun foto uploaden. Ga naar het ledengedeelte: Hoofdknop “Uploaden” en dan de subknop “Uploaden Winnaars Foto van de Maand/Jaar”. Leden zijn zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van hun foto.
  • De Foto van het Jaar: De nummers één, twee en drie gaan ook meedingen naar de jaarlijkse verkiezing naar de titel ‘Foto van het jaar’. Deze verkiezing is op de avond van de ALV, in het begin van het nieuwe seizoen.

Belangrijk: We willen iedereen aanmoedigen mee te doen aan deze avonden. Ze zijn bedoeld voor alle fotografen van onze club. Al win je niet: het is toch leerzaam om opbouwende feedback op je foto te krijgen!

4. Gastspreker en/of gastfotograaf

Enkele keren per jaar worden gastsprekers uitgenodigd om iets over een aspect van de fotografie te vertellen. Een gastfotograaf laat vooral zijn eigen werk zien. Vaak zoeken we een fotograaf die past bij het actuele thema. Bij sommige avonden ligt het accent op een technisch aspect, andere avonden zijn meer ‘ter inspiratie’ bedoeld.

5. Werkgroepen

Een werkgroep binnen de club richt zich op een bepaald type fotografie, zoals “Portret”, “Landschap en Natuur” en “Straatfotografie”. In groepsverband werken leden samen aan dat specifieke onderdeel van fotografie. Dit wordt onder meer gedaan door fotobesprekingen en uitjes. Iedere werkgroep heeft een ‘coördinator’ die informeert en het initiatief neemt voor het organiseren van activiteiten voor die werkgroep, maar uiteindelijk is het succes van een werkgroep de verantwoordelijkheid van alle werkgroepleden. Je kunt je opgeven voor een werkgroep bij de coördinator van de werkgroep. Ieder lid mag zich opgeven voor maximaal twee werkgroepen.

De grootste werkgroepen hebben recht op het gebruik van de ruimtes in de Fonteinkerk. De kleinere werkgroepen zijn z.g. huiskamerwerkgroepen en worden door leden zelf georganiseerd. Ook eventuele extra werkgroepbijeenkomsten worden gehouden bij werkgroepleden thuis of op een andere zelf te verzorgen locatie. Het komt voor dat nieuwe werkgroepen worden opgezet en oude werkgroepen verdwijnen. Dit hangt af van de belangstelling van de leden.

Eigen foto-pagina’s werkgroepen

Verschillende werkgroepen hebben een eigen foto-pagina op de website. Klik in het menu op de knop “Werkgroepen” om de foto’s van die werkgroepen te bekijken

Aan- en afmelden werkgroepen

Leden van de FKE kunnen zich hier aan- en afmelden bij de coördinatoren van de verschillende werkgroepen. Maar wil je een keer meedoen om te kijken hoe de werkgroep werkt, dan mag dat altijd. Bij werkgroepen die in de kerk bijeenkomen (zie programma) kun je je altijd aansluiten.

6. Fototechniek

Deze avonden hebben een technisch onderwerp. Dat kan gaan over onderwerpen als het gebruik van de flitser tot het bespreken van de diverse mogelijkheden om een fotoboek te laten drukken.

7. Inspiratie avond

Welke fotograaf, website of cursus heeft je geinspireerd om bijvoorbeeld van Afbeelding tot Verbeelding te komen. Op deze avond kunnen leden en werkgroepen hun inspiratiebronnen laten zien. Ook kun je een vraag indienen als je een fotograaf of website zoekt als inspiratie voor je huidige fotoproject. Deze avond is ook geschikt om een andere fotoclub uit te nodigen om hun werk te laten zien. In 2014 is er een inspiratie avond geweest. Het PDF van de powerpointpresentatie kun je hier bekijken (onder het kopje Jaar 2014-15).

Leden van de FKE kunnen zich hier aanmelden voor een presentatie, een vraag of voorstel om een andere fotoclub uit te nodigen.

Laatst bijgewerkt op 25 mei 2018.


download_pdf

Download "Uitleg" as PDF


FKE op Facebook

Fotokring Eemland is actief op Facebook. Heb je vragen, neem dan contact op met beheerder Ben Dijkhuizen.

FKE op Instagram

Fotokring Eemland is ook te vinden op Instagram; @Fotokringeemland 
Beheerder is Huub van den Hengel.

Inloggen

Lukt het inloggen niet? Kijk even hier.

LET OP: Alleen voor commissieleden, bestuur en Coördinatoren werkgroepen

Copyright © 2021 · Webdesign en Realisatie door Yvonne Manders: Websites voor Fotografen

Terug naar Pagina-top